ارتباط شکرگزاری با حکمت و معرفت آدمی
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۰۴۹۰۰
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد باقر علوی تهرانی کارشناس برجسته مذهبی همزمان با دهه اول ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیر (ع) با موضوع عظمت و حرمت ماه مبارک رمضان در نزد خداوند متعال به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: چهار ماه باعظمت نزد پروردگار وجود دارد که ماهای حرام نامیده میشود اما این حرام بودن عندالناس بوده و مردم آنها را محترم شمرده و شریعت نیز آن را پذیرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: برای مثال جنگیدن در ماه محرم نزد مردم از گذشته حرام بوده و اسلام نیز آن را امضا کرده است اما ماه مبارک رمضان حرمت نزد خدا دارد و جز هیچکدام از ماههای حرام نبوده و حرمتش عندالله است که نشان از عظمت این ماه دارد.
علوی تهرانی با استناد به روایتی از امام علی (ع) تصریح کرد: حضرت در عظمت ماه مبارک رمضان میفرمایند نگویید رمضان! چرا که شما نمیدانید این ماه چه حقیقتی دارد و اگر کسی چنین گفت از باب کفاره صدقه بدهد و یک روز روزه بگیرد، بلکه بگویید شهر رمضان همانگونه که خداوند فرمود؛ این پرداخت صدقه و گرفتن روزه وجوبی نیست. آنان که اهل معنا هستند میدانند به حرمتی که به هم زده اند باید صدقه بدهند.
کارشناس مذهبی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ع) بیان داشت: حضرت فرمودند ماه شعبان مطهر و پاک کننده است اما ماه رمضان جبران کننده است؛ خداوند متعال علاوه بر اینکه سیئات را در این ماه پاک میکند به جای آن نیز حسنات مینویسد. هیچ کسی غیر از پروردگار میتواند این کار را انجام دهد.
وی با بیان اینکه پاسداشت ماه مبارک رمضان مأمن این ماه با عظمت است، گفت: ماه رمضان شهر الله و ماه شکوفایی نیازمان است. در این ماه اهل ذکر باشید اجازه ندهید فرصتها بگذرد افراد بسیاری بودند که سال پیش در قید حیات بودند اما ناباورانه امسال نیستند.
علوی تهرانی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم شخصیت جناب لقمان را ستوده است، بیان کرد: در آیه ۱۲ سوره لقمان چنین بیان شده که ما به لقمان حکمت دادبم؛ لذا از جناب لقمان به عنوان حکیم یاد میشود. حکمت فضیلت است زیرا چیزی نیست که آدمی به دست آورده باشد بلکه عنایت الهی است.
کارشناس مذهبی با استناد به آیات الهی اظهار داشت: قرآن کریم میفرماید خداوند به هر کسی بخواهد حکمت عنایت میکند و به هر کس حکمت داده شود به قطع به او خیر کثیر داده شده است و جز خردمندان از آن متنعم نمیشوند؛ حکمت از مصادیق خیر کثیر است.
وی با اشاره به اینکه حکمت کلام متقن و غیر قابل خدشهای است که باید در انسان تأثیر بگذارد، گفت: سعدی اشعارش حکمت عملی است که میتواند تأثیر خوبی در رفتار انسان داشته باشد جناب سعدی میگوید هیچ کسی از آدمیان عمر چون لقمان نبوده است سه هزار سال عمر کرد و چون عمرش به پایان رسید ملک الموت آمد و او را دید در نیستان نشسته و زنبیل می بافد در همین حین ملک الموت به او عرض میکند سه هزار سال عمر کردی پس چرا خانه نساختی؟ جناب لقمان میفرماید نادان کسی که او را چون تویی در پی بود و او را پروای خانه ساختن باشد؛ مقصود از این کلام آن است که عمر را انسان نباید به هدر بدهد.
علوی تهرانی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر منابع ادبی در قرآن کریم حکمت دیگری به او نسبت داده شده و گفته میشود ما به او حکمت دادیم؛ یکی از مصادیق این حکمت شاکر بودن در راه حضرت حق بودن است؛ پروردگار نیازمند شاکر بودن انسان نیست اما این شکرگزاری بیانگر معرفت و حکمت بوده و شکر متوقف بر حکمت است. لازم به ذکر است رمز رسیدن به حکمت لقمان در جلسات بعدی بیان میشود.
کد خبر 5458663منبع: مهر
کلیدواژه: قرآن کریم سوره لقمان ماه مبارك رمضان سعدی لبنان ماه رمضان 1401 ماه مبارك رمضان ماه رمضان 1401 قرآن کریم قرآن انقلاب اسلامی ایران تهران حضرت زهرا سلام الله علیها خطبه فدکیه آیت الله مصباح یزدی امام خمینی شرح خطبه فدکیه اعمال ماه های سال مسجد سازمان اوقاف و امور خیریه ماه مبارک رمضان علوی تهرانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۴۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پیام آیت الله مظاهری به هجدهمین دوره همایش حکمت مطهر
آیت الله العظمی مظاهری مرجع عالیقدر شیعیان در پیامی به مناسبت برگزاری هجدهمین همایش حکمت مطهر، موضوع جوانان را اساسیترین نقطه هدف گذاری مرحوم شهید مطهری دانستند.
متن پیام این مرجع عالیقدر به شرح زیر است:
باوجود گذشت چهل و چهار سال از شهادت اسفناک متفکّر عالیمقام و اندیشمند بزرگ مرحوم آیت الله شهید مطهری قدس سره الشریف، هم ثلمه و خلاً فقدان آن استادِ اسلامشناسِ برجسته، هنوز در جامعه اسلامی محسوس و ملموس است که «ثُلِمَ فی الإسلامِ ثُلمَةٌ لا یَسُدُّها شیءٌ»؛ و هم به فضل خداوند متعال، آثار بنان و بیان آن دانشمند پرتلاش، همچنان مورد استفادۀ فرهیخنگان و حقجویان است که: «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا».
همایش با سابقه «حکمت مطهر» که با هدف زنده نگاه داشتن یاد و نام و آثار علمی این شهید والامقام برگزار میشود و از این جهت باید به اهتمام نیکوی متصدّیان و دستاندرکاران آن آفرین گفت، اینک و در هجدهمین دورۀ خود، موضوع بسیار با اهمیّت «جوانان» را مطمح نظر قرار داده است، موضوعی که یکی از مهمترین و بلکه باید گفت اساسیترین نقطه هدف گذاری مرحوم شهید مطهری رضوان الله تعالی علیه در عموم تلاشهای علمی و فکری ایشان بوده است.
در ادامه این پیام آمده، در این فرصت کوتاه و به مناسبت طرح مسئله مهم «جوانان» لازم میدانم بر دو نکته اساسی در این محفل فکری و فرهنگی تأکید کنم:
نکته اول اینکه همانگونه که مرحوم شهید مطهری طاب ثراه به خوبی دریافته بود برخورد و مخاطبه با نسل جوان، بسیار خطیر و حسّاس است و باید براساس منطق و استدلال و واقعبینی در همه ابعاد مسائل نظری و مشکلات عملی جوانان، تنظیم و ساماندهی شود، زیرا اگر به سؤالات نظری و پرسشهای نسل جوان که چه بسا، بسیار اندیشه سوز و ذهن آزار نیز باشد، و همچنین به احساسات و عواطف این نسل پرتکاپو و نیز به خواستههای به حق و به جای آنان، پاسخ منطقی و صحیح داده نشود، قطعاً موجب سرخوردگی و ناامیدی و بیاعتمادی و در نهایت طغیانگری این نسل مطالبهگر خواهد شد و زیان آن برای جامعه انسانی، بسیار وسیع و عمیق خواهد بود.
روش مخاطبه و مواجهه با جوانان، روش دهنکجی و انتقاد و سرزنش و رَمی به بیعقلی و بیدینی نیست، و با چنین روشی محال است که بتوانیم جلوی انحرافات دینی و کجرویهای اخلاقی را در نسل جوان بگیریم. اگر خواهان هدایت و رشد نسل جوان هستیم، تنها راه متین و صحیح آن این است که اولاً: باید از نزدیک با درد و رنج جوانان آشنا شد و ثانیاً با زبان منطق و عطوفت و مهربانی با آنان، تعامل سازنده برقرار کرد، چنانکه در آن بیانِ بلندِ رئیس مذهب جعفری حضرت امام صادق سلام الله علیه که این روزها در آستانه سالروز شهادت آن امام به حق ناطق، قرار داریم، آمده است که به بعضی از اصحاب خود که درباره مخالفان عقیدتی در آن روزگار از آن امام همام پرسیده بود، فرمودند: «فَلاَ تَخْرَقُوا بِهِمْ. أَمَا عَلِمْتَ أَنَّ إِمَارَةَ بَنِی أُمَیَّةَ کَانَتْ بِالسَّیْفِ وَالْعَسْفِ وَالْجَوْرِ، وَ إِنَّ إِمَارَتَنَا بِالرِّفْقِ وَ التَّأَلَّفِ وَ الْوَقَارِ وَالتَّقِیَّةِ وَ حُسْنِ الْخَلْطَةِ وَ الْوَرَعِ وَ الاِجْتِهَادِ؛ فَرَغِّبُوا النَّاسَ فِی دِینِکُمْ وَ فِیمَا أَنْتُمْ فِیهِ».
و، امّا نکته دوم که آن نیز برخوردار از اهمیّت جدی است این است که: خواستههای به حق نسل جوان برای برخورداری از یک زندگی سرافراز و آبرومند، باید در رأس توجّه مسئولان و کارگزاران کشور قرار گیرد و همگان باید به این آسیب اساسی، توجّه کنیم که اگر این مطالبات و انتظارات، به درستی پاسخ داده نشود و جوانان ما با معضلات بزرگی نظیر فشار بیکاری و افسانه مسکن و بحرانِ افزایش سنّ ازدواج و فقر و تبعیض و فساد و اعتیاد و سایر آسیبهای شکننده اجتماعی مواجه بوده و خود را در مقابله با این مشکلات خانمان سوز، بی پناه ببینند، قطعاً ما با بحران سرمایه اجتماعی بزرگی مواجه خواهیم شد که کمترین نتیجه خسارتبار آن کاهش مشارکتهای ملّی و اجتماعی است.
هر دو نکتهای که به اجمال بیان شد، چه نکته اول که مربوط به ساخت اندیشه و فکر و نظر بود، و چه نکته دوم که مربوط به عرصه اجرا و عمل میشود، مطمح نظر همۀ متفکّران دینی و مصلحان اجتماعی از جمله مرحوم آیت الله شهید مطهری اعلی الله مقامه بوده و امید است همه اندیشهورزان و نیز همه مجریان و سیاستمداران، بدان توجّه بیش از پیش نمایند. ان شاء الله.
منبع: خبرگزاری اهلبیت(ع) - ابنا